Thursday, May 21, 2009

Kepentingan ilmu sains sukan kepada jurulatih

Kita sedia maklum bahawa kebanyakan negara yang maju dalam sukan menggunakan ilmu sains sukan kepada atlitnya seperti USA, Australia, China, Jerman dan lain-lain lagi. Kajian-kajian tentang pemakanan, faktor kecergasan, kecederaan, latihan, kemahiran, psikologi, cuaca, teknik, biomekanik, pengurusan, kewangan, dan ginetik (baka) diambil kira bagi setiap persembahan dan pencapaian atlet tersebut.
Dapatan-dapatan yang dibuat diguna pakai kepada setiap atlitnya oleh jurulatih. Misalnya yang terbaru mengkaji pemakanan dan gaya hidup pelari pecut Jamaica yg berjaya memecah rekod Olimpik bagi 100m dan 200m. Beliau hanya menjawab suka makan nugget sebelum pertandingan dan tidur cukup, bangun lewat. Jika kita lihat banyak faktor yang boleh menyebabkan seseorang itu berjaya.
Jika dilihat daripada potensi, ternyata rakyat Malaysia ada bakat dan berpotensi. Masalahnya potensi atlit tersebut tidak digilap dengan sistematik dan menggunakan kaedah sains sukan yang betul. Sikap jurulatih dan pengurusan di Malaysia ini sungguh mendukacitakan. Atlit jika dididik dengan betul dan sistematik diperingkat awal dan berterusan mampu menjadi atlit yang berdisiplin dan mencapai sesuatu yang dibanggakan Negara. Kita bukan tiada atlit yang sebegitu. Contoh seperti Nicol David, kita lihat perjalanan hidupnya untuk menjadi juara dunia. Kenapa tidak guna pakai program yang telah membentuk kejayaannya pada atlit lain.?
Memandangkan sukan yang terdapat di Malaysia ini banyak, maka jurulatih-jurulatih yang diperlukan pun banyak. Kebanyakan jurulatih yang terdapat di Malaysia ini adalah bekas atlit-atlit. Sumbangan mereka amat dihargai. Namun jika dilihat mereka hanya menggunakan pengalaman yang sedia ada sahaja untuk menghasilkan dan membentuk atlit tersebut. Ilmu sains sukan yang diserapkan melalui kursus pendek kepada mereka tidak banyak yang dapat digunakan dan diaplikasikan.
Seperti yang diketahui ilmu sains sukan ini jika tidak dirancang dengan betul dan bersistematik program latihannya, kita tidak akan dapat menghasilkan atlit bertaraf dunia, sekadar menang peringkat Malaysia sahaja. Seterusnya bukan senang untuk aplikasikan sains sukan kapada setiap atlit tanpa program yang tersusun dan sistematik. Perlu diingatkan untuk menghasilkan atlit bertaraf dunia bukan setahun dua sahaja(berjaya peringkat Malaysia Boleh).
Cadangan hasilkan jurulatih di kalangan pemegang ijazah sains sukan dari universiti tempatan dan luar negara. Berikan mereka pengalaman jurulatih dan berikan mereka atlit-atlit yang berpotensi, dan berikan mereka motivasi. Pantau program mereka, lihat kejayaan yang dihasilkan dalam setahun dua, bagi atlit yang berbakat tadi dalam usia yang muda. Selepas hasilnya nampak diperingkat Malaysia dan ASEAN, barulah atlit itu didedahkan dengan bantuan jurulatih yang pakar diperingkat antarabangsa seperti Olimpik. Jadi, cadangan terbaru menteri Pelajaran untuk menubuhkan Institut Perguruan Guru Sukan (IPGS) merupakan langkah terbaik untuk menghasilkan jurulatih sukan dan pegawai tenik sukan yang berkaliber.
Perkara yang berlaku sekarang, atlit kita masih belajar perkara-perkara asas seperti kemahiran , kekuatan otot, daya tahan otot, psikologi dan teknik, semasa bertanding di peringkat Asia. Sedangkan pada masa itu seseorang atlit perlu mempertajamkan atau sudah menguasai sepenuhnya secara autonumos kemahiran, kekuatan, daya tahan, psikologi dan teknik dan diperingkat itu perlu dikekalkan perkara tersebut. Bila bertanding terkapai-kapai cari punca kekalahan. Pelbagai faktor disalahkan. Perkara asas dalam sains sukan tidak diambil kira. [Bersambung ...

4 comments:

  1. Gгeat blog! Do you have any recοmmenԁations for aspiring wrіters?
    І'm planning to start my own blog soon but I'm а little lost on everything.
    Would you propose starting with a free plаtform liκe Wοrdprеss or go for а pаid option?
    Therе aгe so many οptions out there thаt I'm completely confused .. Any tips? Many thanks!

    Here is my page freeps3x.tumblr.com
    Also see my website - free ps three

    ReplyDelete
  2. Gгeat weblog hегe! Also youг web site rather a lot uρ fast!
    What web host arе you the use of? Cаn I get yоur aѕsociate
    linκ on your hοѕt? I want my web site lоаded up аs quiсkly as yourѕ lol

    Stop by my blog post; get bigger boobs

    ReplyDelete
  3. Ι know this іf off topic but I'm looking into starting my own blog and was wondering what all is needed to get set up? I'm assuming having
    a blog like уouгs would coѕt a prеttу penny?
    І'm not very internet smart so I'm not 100% suгe.
    Any tips or аԁvicе would be grеatly appreciateԁ.
    Ϻany thanκѕ

    Here іs my website; simple projects for wood

    ReplyDelete
  4. When sоmeоne writеs an ρaragraph he/she maіntains the iԁea оf a user іn his/her
    mind thаt hоw а user can undегstand іt.
    Sο that's why this post is outstdanding. Thanks!

    Here is my site: birmingham spa days

    ReplyDelete