Friday, October 9, 2009

STRATEGI MENGATASI HILANG TUMPUAN DALAM SUKAN

Terdapat beberapa cara yang boleh digunakan bagi mengatasi masalah hilang tumpuan dalam sukan yang boleh diaplikasikan oleh pemain atau atlet :

1. Bicara Kendiri Yang Positif. Bicara kendiri yang positif boleh digunakan untuk mengembalikan tumpuan pemain atau atlet kepada tugasan yang perlu dilakukan sekarang. Sekiranya seorang pemain atau atlet merasa tertekan atau terlalu menumpukan kepada stimulus luaran, contohnya tumpuan kepada penonton yang ramai beliau boleh mengalihkan tumpuan kepada bicara kendiri serta menyakinkan dirinya bahawa dia boleh melakukan tugasan dengan baik sepanjang tempoh perlawanan.

2. Menggunakan perkataan atau ‘kiu’ tertentu untuk memfokuskan tumpuan. Perkataan seperti konsentrasi atau relaks boleh digunakan oleh pemain untuk mententeramkan diri, seterusnya mengembalikan tumpuan kepada tugasan/perlawanan yang perlu dilakukan sekarang.

3. Berlatih dengan gangguan (simulasi). Cara ini memberikan peluang kepada pemain atau atlet untuk merasai bentuk gangguan dan tekanan yang bakal dihadapi dengan cara yang terkawal. Sekiranya semasa pertandingan yang sebenarnya pemain akan berhadapan dengan bilangan penonton yang ramai serta agresif, maka semasa sesi latihan pastikan elemen tersebut dimasukkan. Justeru itu maklumat serta pengetahuan tentang tempat, keadaan, masa serta lawan yang bakal dihadapi semasa pertandingan sebenar adalah kritikal dalam membentuk simulasi sesi latihan yang berkesan agar pemain dibiasakan dengan keadaan sebenarnya.

4. Mewujudkan serta mengekalkan rutin tertentu. Sesetengah pemain mempunyai rutin mereka yang tersendiri khususnya apabila mereka mahu memulakan sesuatu permainan. Dengan melakukan rutin ini, mereka akan rasa yakin untuk menghadapi lawan mereka. Antara contoh rutin yang boleh kita lihat adalah masuk ke padang dengan kaki kanan sambil tangan menyentuh rumput. Sekiranya rutin tersebut tidak dilakukan maka pemain akan rasa tertekan serta hilang tumpuan. Mewujudkan rutin seperti memanaskan badan secara beramai-ramai juga dapat mengalihkan tumpuan pemain terhadap persekitaran yang mungkin akan menekan perasaan mereka. Cara ini cukup popular denga pasukan ragbi All Blacks New Zealand, yang menarikan tarian pahlawan Maori setiap kali mereka turun ke padang untuk bertanding.


5. Memfokuskan terhadap peranan masa kini.Pemikiran harus difokuskan kepada peranan yang dimainkan oleh pemain pada waktu itu tanpa memikirkan perkara yang telah berlaku atau yang akan datang.

Selamat Mencuba...


4 comments:

  1. Gгеetіngs from Iԁaho! I'm bored to death at work so I decided to browse your website on my iphone during lunch break. I really like the knowledge you present here and can't ωait to take a look
    when I get home. ӏ'm shocked at how quick your blog loaded on my mobile .. I'm
    not even using WӏFΙ, just 3G .. Anywayѕ, аωeѕοme site!


    Αlsо visit my hοmeρаge Buy Father's Day Gift Baskets

    ReplyDelete
  2. Woah! Ι'm really enjoying the template/theme of this site. It's simρle, уet еffесtivе.
    A lοt of timеs it's very difficult to get that "perfect balance" between user friendliness and visual appearance. I must say that you've
    done a excеllеnt job with this. Also, the blog
    loaԁs ѕuρer fast fοr me on
    Opera. Οutstanding Blоg!

    Μy ωeblog www.ovoogle.com

    ReplyDelete
  3. Thiѕ ԁesign is sρectacular! You most сeгtаinly
    κnow hoω tο κеep а reаder enteгtained.
    Between your wit and your viԁeos, I wаs almost moѵed
    to start my own blog (well, almost...ΗaHa!
    ) Wonderful јob. ӏ really loved whаt you had to say, and mοre than thаt, hοw you
    pгesented it. Too сοol!

    Also ѵisit my blοg; natural breast enlargement

    ReplyDelete
  4. Howdy just wantеd to gіve yοu а quісk heads up аnԁ let уou κnow a few of thе piсtuгеs aren't loading correctly. I'm nοt sure why but I thіnκ
    its a linking issue. I've tried it in two different web browsers and both show the same outcome.

    My website - wood projects for beginners

    ReplyDelete