Friday, October 2, 2009

FAKTOR PENYUMBANG KEHILANGAN TUMPUAN DALAM SUKAN

Masalah hilang tumpuan merupakan satu istilah yang sering digunakan untuk menjelaskan keadaan di mana seorang pemain atau atlet gagal membaca gerakan lawan atau melakukan kesilapan yang tidak sepatutnya dilakukan. Terdapat beberapa faktor penyumbang kepada fenomena hilang tumpuan ini.
1. Kepentingan Pertandingan
Sekiranya sesuatu pertandingan atau perlawanan itu dianggap penting, ia sedikit sebanyak akan memberikan tekanan kepada seseorang pemain. Kepentingan dan tekanan bermain di peringkat separuh akhir atau akhir, biasanya lebih tinggi dari perlawanan pada peringkat awal. Tekanan yang keterlaluan akan menyebabkan pemain mudah hilang tumpuan.

2. Saat kritikal dalam sesuatu pertandingan.
Saat kritikal dalam sesuatu pertandingan juga boleh menyebabkan seseorang pemain hilang tumpuan. Contohnya, seorang pemain yang akan mengambil tendangan penalti bagi memastikan kejayaan pasukannya. Kita sendiri pernah melihat bagaimana pemain terkemuka seperti Roberto Bagio, David Beckham, Rooney dan ramai lagi gagal menyempurnakan sepakan penalti. Satu contoh yang paling jelas ialah semasa tendangan penalti untuk menentukan pemenang Liga Juara Eropah 2007/2008 di antara Manutd dengan Chelsea. Penendang terakhir Chelsea, John Terry gagal menyempurnakan sepakan penalti. Ekorannya, Manutd muncul juara dalam kejohanan tersebut. Tekanan pada saat kritikal ini boleh menyebabkan seseorang pemain mudah hilang tumpuan.

3. Penilaian ke atas pemain.

Penilaian ke atas pemain yang dilakukan sama ada oleh jurulatih, pihak pengurusan, rakan sepasukan mahupun penonton dan peminat. Seseorang pemain akan berasa tertekan sekiranya mereka tahu bahawa prestasi mereka sedang dinilai dan hasil penilaian tersebut diumumkan kepada pengetahuan ramai. Justeru itu, mereka mungkin akan mengambil sikap terlalu berhati-hati sehingga menjejaskan tumpuan dan prestasi mereka. Contohnya, pemain badminton ranking nombor satu dunia, Datuk Lee Chong Wei kalah kepada pemain bukan pilihan pada terbuka Jepun baru-baru ini. Contoh lain seperti David Beckham yang menerima gaji tertinggi dalam sejarah liga bola sepak Amerika, prestasinya sentiasa dinilai serta mendapat perhatian ramai. Tekanan yang diterima oleh Beckham menyebabkan beliau kadang-kadang hilang tumpuan kepada perlawanan. Bagi pemain yang mendapat tekanan seperti ini, tumpuannya lebih kepada pergeserannya dengan pihak pengurusan, media dan peminat.



Dalam rencana seterusnya, saya akan cuba mencari bahan bagaimana mengatasi masalah hilang tumpuan dalam sukan…SEKIAN.

2 comments:

  1. Hi there, i гeаd yоur blоg from timе to tіmе and i own a
    ѕimilar one anԁ і wаs just wonderіng if yоu get a lot of spаm remаrκs?
    If so how do yοu protect against it, any plugin
    oг anything you can recommеnԁ? I gеt ѕo
    much lately іt's driving me insane so any help is very much appreciated.

    Here is my website ... simple wood projects

    ReplyDelete
  2. It's a pity you don't have a donate buttοn!
    I'd certainly donate to this brilliant blog! I guess for now i'll settlе for
    book-marking and аԁdіng youг RSS feeԁ to my Gοоgle account.
    Ι looκ forωard tо neω updates anԁ will sharе this site wіth
    mу Facеbook grοuр. Chat sοon!



    Feel freе to ѕurf tо my ѕite how to lose belly fat

    ReplyDelete