Wednesday, October 14, 2009

KOMERSIALISME DALAM SUKAN

Komersialisme dalam sukan boleh dikatakan sebagai sebuah perniagaan yang berasaskan barangan, kepakaran dan perkhidmatan sukan. Sekarang ini sukan dilihat sebagai satu aset komersial yang berpotensi untuk berkembang maju di negara kita. Walaupun negara-negara maju seperti USA, Britain dan sebagainya sudah lama menjadikan sukan sebagai satu perniagaan, tetapi kita di Malaysia yang masih agak ketinggalan mesti melihat sudut itu sebagai satu PELUANG BESAR kepada kita. Satu aspek komersialisme dalam sukan yang akan saya utarakan ialah perkhidmatan sukan yang sangat menguntungkan. Perkhidmatan sukan maksudnya ialah sebarang aktiviti yang membolehkan individu atau kumpulan melakukan atau menggunakan sesuatu perkhidmatan yang disediakan atau ditawarkan dengan bayaran tertentu. Sebagai contohnya pusat-pusat kecergasan (gymnasium), gelanggang FUTSAL, Pusat Bowling, Pusat Snooker/Pool, Pusat Persendirian Sukan dan Rekreasi dan sebagainya.
Oleh kerana di negara kita khususnya negeri Sabah masih agak baru dalam aktiviti perniagaan seperti ini, kita mempunyai peluang yang besar untuk menceburkan diri dalam perniagaan ini di tempat kita berada. Modal yang diperlukan walaupun agak besar tetapi jikalau ada kesungguhan dan keazaman serta sedikit pengetahuan, kita sebenarnya boleh berjaya lebih-lebih lagi apabila pihak kerajaan mula mengkaji dasar baru dalam sukan yang akan menjadikan sukan satu industri.
Satu contoh idea peluang perniagaan dalam bidang sukan yang boleh direalisasikan ialah menubuhkan Syarikat/Pusat Persendirian Sukan dan Rekreasi sendiri. Dengan kata lain syarikat atau pusat yang ditubuhkan itu berperanan sebagai penjana pembangunan sukan secara swasta atau persendirian di sesuatu tempat di mana kita berada. Pusat tersebut boleh berperanan untuk menganjurkan sebarang aktiviti sukan dan rekreasi sama ada dengan kerjasama syarikat-syarikat yang menjadi penaja. Sebagai contohnya, pusat itu menganjurkan klinik bola sepak, badminton dan sebagainya dengan syarat kita bekerjasama (kena bayar lah) dengan jurulatih-jurulatih yang berkelayakan.Melalui pusat/syarikat itu juga kita boleh menjalankan pelbagai aktiviti hiliran lain seperti menjual produk berkaitan dengan sukan dan sebagainya..Kalau lah kita ada MODAL semua ini boleh dijadikan REALITI...

2 comments: