Thursday, August 6, 2009

Perkaitan Kemahiran, Kebolehan Asas dan Perlakuan dalam Sukan

Kemahiran tidak seperti bakat, adalah hasil atau kesan proses pembelajaran yang berlandaskan prinsip pembelajaran lebihan (overlearning). Tiada kemahiran semulajadi dalam erti kata yang sebenarnya. Keadaan di mana seseorang pelajar dengan tiba-tiba mahir bermain badminton apabila mencapai umur dua belas tahun tanpa melalui latihan adalah mustahil.
Kebolehan atau keupayaan asas (basic abilities) merupakan sifat-sifat kecergasan jasmani yang sedia ada pada seseorang. Sifat-sifat ini adalah faktor-faktor yang mempengaruhi atau membantu proses pembelajaran kemahiran. Contohnya kekuatan dan daya tahan otot, ketangkasan, fleksibiliti, kepantasan dan imbangan. Faktor-faktor ini boleh dianggap sebagai prasyarat untuk penguasaan sesuatu kemahiran. Tanpa kebolehan asas proses pembinaan kemahiran adalah sukar.
Perlakuan adalah prestasi yang ditunjukkan ketika seseorang itu menggunakan kemahirannya untuk menyelesaikan masalah dalam situasi yang dihadapinya. Ia adalah petunjuk keberkesanan proses pembelajaran. Perlakuan yang menentukan sebaik mana seseorang itu berupaya mengaplikasikan kemahirannya dalam konteks yang sebenarnya (misalnya perlawanan permainan). Dari perlakuannya seseorang itu akan memperolehi maklum balas luaran dan dalaman.

0 comments:

Post a Comment