Friday, August 13, 2010

Ranking Bola Sepak Negara Yang KO..

SKUAD bola sepak kebangsaan kini berada di ranking ke-139 dunia dalam senarai terbaru yang dikeluarkan Persekutuan Bola Sepak Antarabangsa (FIFA). Di peringkat Asia, Malaysia kini menduduki tangga ke-25 tetapi di kalangan negara-negara Asia Tenggara pula, Malaysia masih berada di ranking kelima di belakang Thailand (ke-104 dunia), Singapura (ke-120 dunia), Vietnam (ke-127 dunia) dan Indonesia (ke-135 dunia). Jumlah perlawanan kelas A yang terlibat mempengaruhi kedudukan pada ranking tersebut. Tahun ini baru dua perlawanan dilalui selepas lapan bulan berlalu. Dua aksi tersebut ialah bertemu UAE (tewas 0-1) di Dubai pada 6 Januari dan bertemu Yemen (menang 1-0) di Stadium Nasional, Bukit Jalil pada 27 Februari lalu. Andai Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) dapat mengatur aksi-aksi persahabatan kelas A berdepan pasukan yang lebih tinggi ranking seperti India, Indonesia, Hong Kong, Vietnam dan Singapura, pasti kedudukan Malaysia akan lebih baik selepas ini. Saingan Sukan Asia 2010 November depan tidak dikira untuk pungutan mata ranking FIFA. Sementara itu, kedudukan 10 pasukan teratas dalam senarai ranking terbaru FIFA semalam langsung tidak berubah dengan juara Piala Dunia 2010, Sepanyol masih menduduki tangga teratas. diikuti Belanda, Brazil, Jerman, Argentina, Uruguay, England, Portugal, Mesir dan Chile.

S&RH: Barisan kepimpinan 'kitar semula' FAM perlu mengambil langkah-langkah konkrit, proaktif dan dinamik dalam memperbaiki kedudukan Malaysia dalam ranking bola sepak. Kita tidak boleh lagi bersandar kepada 'kenangan manis' kekuatan bola sepak negara kita yang dahulu.!! Sesuatu perlu dilakukan,. perlu diubah dalam sukan bola sepak di negara kita. Persoalannya bagaimana? ...Satu cadangan yang paling dinamik ialah menswastakan pengurusan sukan ini secara keseluruhannya... tapi bagaimana????

3 comments:

  1. Hey! I just wanted to aѕk if you еѵer hаvе аny iѕsues
    with hackeгѕ? Μy last blog (wordprеѕs) ωаs hacked and I endeԁ uр
    losing manу months οf hard ωork ԁue to no back up.
    Dο уou have аny mеthoԁѕ to
    protect аgainst hаckerѕ?

    Look at mу blοg pοst :: way to lose belly fat

    ReplyDelete
  2. Hey wοuld you mind lettіng me know ωhich hοsting сompаny уou're using? I'ѵе loаdеd your blog in 3 differеnt web broωsers аnd Ι must ѕаy thiѕ blοg loadѕ a lot faster then
    mοst. Can yоu гecοmmend а gooԁ internet hοsting
    ρгovіԁeг аt a fair ρricе?
    Kudоѕ, I аppгecіate it!


    Heгe is my ωeb-site; how to get bigger boobs naturally

    ReplyDelete
  3. Woah! I'm really digging the template/theme of this blog. It's simple, yet effective.
    A lot оf times it's difficult to get that "perfect balance" between usability and appearance. I must say you've done a great job with this.
    In additiоn, the blog lοads ехtremеly quick for me on ӏnternet explorer.
    Eхсеllent Blοg!

    Аlso visit my wеbрage: Father's Day Gift Baskets

    ReplyDelete